Znaczenie narzędzi marketingowych w promocji miast
Strategia marketingowa miast obejmuje między innymi kampanie promocyjne, co wymaga podjęcia współpracy i spójnych działań samorządowców ze specjalistami, gdzie istotnym czynnikiem jest zdefiniowanie celów kampanii, wybranie określonej grupy docelowej odbiorców i stworzenie efektownego i nieschematycznego wizerunku miasta.
Przy organizacji kampanii promocyjnej ważną rolę odgrywa również wykreowanie przemyślanej identyfikacji wizualnej miasta i metod przyciągnięcia określonej grupy odbiorców do wcześniej określonego celu promocji.
Jednym z przykładów takich przedsięwzięć, które zyskały sobie dużą popularność w wielu miastach, stało się wykorzystanie loterii podatkowych, co miało na celu pozyskanie jak największej ilości mieszkańców i zachęcenie ich do płacenia podatku dochodowego w konkretnej miejscowości.
Pod tym względem wiele miast wykazało dużą inicjatywę, gdzie w ramach organizowanych loterii podatkowych przyznawano różnego rodzaju bonusy, udogodnienia w korzystaniu z miejskich atrakcji oraz ułatwienia i obniżki przy korzystaniu z infrastruktury miasta, a dodatkowo przeznaczono na ten cel wysokie nagrody rzeczowe i pieniężne.
Jednym z priorytetowych i szeroko rozpowszechnionym narzędziem marketingowym w promowaniu miast stały się również karty rabatowe, dzięki którym mieszkańcy wielu miast mieli możliwość z korzystania z tańszych przejazdów komunikacją miejską, zakupu towarów po niższej cenie w lokalnych sklepach i korzystanie z tańszych usług, gdzie przy okazji miasta wspierały terytorialną przedsiębiorczość.
Włodarze miast coraz chętniej sięgali również po niestandardowe narzędzia marketingowe, posługując się internetem, instalując pierwszorzędnie zaprojektowane, profesjonalne billboardy, reklamując miasto w środkach komunikacji miejskiej, a czasami nawet uciekając się do promocji miasta za pomocą spotów reklamowych i seriali telewizyjnych.